Informace z lednového zasedání Zastupitelstva města Ostravy

03.02.2022 10:25

Hlasovali jsme proti privatizaci vody

V úvodu zasedání zastupitelstva jsme podpořili návrh na revokaci usnesení o prodloužení kontraktu na provozování vodárenské infrastruktury se společností OVAK. Finální smlouva má být uzavírána na březnovém zasedání zastupitelstva. Do té doby uděláme maximum možného, abychom tomu zabránili. Na příštím zastupitelstvu bych rád předložil návrh na vyhlášení referenda tak, abychom mohli opět upozornit na to, že v důsledku smlouvy, kterou chce uzavřít vedení města, přijde Ostrava o stovky milionů, které si stáhne zahraniční vlastník OVAK na své účty, že Ostrava přijde o možnost čerpat dotace na výstavbu kanalizací, že Ostrava nadále nebude mít vodárenství plně ve svých rukou.

 

Na stejné téma jsme hovořili ještě jednou. A to v souvislosti s písemností společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace. Tak jako se supi slétají na mršinu, tak také konkurence Ostravských vodáren a kanalizací cítí, že by se mohli přisát na městskou infrastrukturu a polykat doušky sladkého zisku. Z celé věci je víc jak patrné, že o velmi ziskový monopol je velký zájem – upozornil na to v diskuzi i Martin Juroška.

 

Vzhledem k tomu, že i Severomoravské vodárny a kanalizace jsou vlastněny zahraničním globálním vodárenským koncernem, tak z našeho pohledu by to bylo z bláta d louže, jak upozornil Josef Babka. Ten současně zkritizoval fakt, že dopis adresovaný zastupitelům byl adresátům zatajen po dobu delší než měsíc. To vypovídá o opravdu nadměrné angažovanosti primátora Macury ve prospěch OVASK, resp. zahraničního koncernu SUREZ/VEOLIA, který OVAK většinově vlastní.

 

Zásadní kritika Dopravního podniku

V rámci interpelací na ředitele městských organizací provedl Martin Juroška kritiku vedení dopravního podniku i vedení města. Ve svém příspěvku připomněl všechna nesprávná rozhodnutí, které jsme kritizovali i v minulosti. Jedná se zejména o prodej dílen DPO (EKOVA), zrušení papírových jízdenek, zavedení dvojích cen jízdenek v e-shopu a v kamenné prodejně a tzv. optimalizační informační systém OPTIBUS, jehož nasazení vede k většímu vyčerpání řidičů, větší nemocnosti řidičů a větším odchodům řidičů od DPO.

Kritika Martina Jurošky se zaměřila zejména na to, že vedení dopravního podniku nově vymyslelo aplikaci hvězdičkuj. Lidé mohou v mobilu dávat řidičům jednu až pět hvězdiček a řidičům podle toho bude dělat dopravní podnik výplaty resp. odměny. Ze zahraničí je přitom prokázáno, že takovéto hodnocení čehokoliv má od objektivity velmi daleko. Vedení podniku tak dělá zcela neodůvodněnou reality show, do níž nasadilo bez jejich explicitního souhlasu řidiče MHD. Tuto praxi jsem kritizoval jako nechutnost a zvrhlost. Řidiči jsou zaměstnanci a lidé a mají právo na svou důstojnost. Po mé kritice následovaly hloupé útoky osobní povahy ze strany ředitele DPO i primátora Macury. Jsou to dvě osoby, které mají zcela jednoznačně na svědomí současné a (ještě větší) budoucí problémy, s kterými se budou muset jejich nástupci vypořádat.

 

Krach energetických překupníků dopadl i na město

V rámci diskuze byla otevřena i záležitost krachů dodavatelů energií, která nově postihla i společnost Ostravské komunikace, které mj. zabezpečují pro město veřejné osvětlení. V důsledku krachu dodavatele energií tak lze očekávat výrazný nárůst nákladů na veřejné osvětlení. Není přitom vyloučeno, že mohou krachnout i další subjekty. Pro město by to pak mělo nedozírné ekonomické následky. Je třeba nezapomenout, kdo tak prosazoval nesmyslnou liberalizaci trhu s energiemi.

 

Proti prodeji pozemků developerům

Za zmínku ještě stojí, že ve dvou případech klub nepodpořil prodej pozemků pro developerskou výstavbu bytů. Nadále se v souladu se svým volebním programem domníváme, že město si má pozemky ponechávat pro svou výstavbu, nikoliv je prodávat developerům. Ti určitě dostupné bydlení nezajistí.